čtvrtek 21. listopadu 2013

MUDy

Představte si, že hrajete počítačovou RPG hru. Hra s vámi komunikuje pouze textově, i vy můžete zadávat pouze jednoduché textové pokyny. Grafika žádná. Tak takhle vypadaly první textové hry. Tenkrát v 80. letech jsme jim říkali textovky, teprve mnohem později se objevily mobily a tohleto slovo se začalo používat pro SMS.
Představte si, že takovou hru hrajete s desítkami jiných hráčů, které můžete potkat, komunikovat s nim a reagovat na ně. To všechno vám hra popíše textem. Máte to? Vítejte v MUDu.
Multi User Dungeon čili MUD byly první online hry, které jsem hrál. Byly to víceuživatelské textové hry, zpravidla RPG. Hry uměly všechno, co by člověk od online hry očekával - pohyb po prosteřdí, různé hráčovy akce, setkávání s jinými hráči, boje s NPC i jinými hráči. To všechno v textové podobě.
MUDy se vyvinuly z textových her, přenesených do klient-server prostředí. Byly to záležitosti tvořené a spravované komunitou - na základním MUD engine admini pomocí skriptů tvořili prostředí, questy a celé herní světy.  Některé byly vysoce sofistikované a zábavné, v rozšiřitelnosti byla jejich veliká síla.
Obrovskou výhodou MUDů bylo, že k jejich hraní stačil obyčejný telnet. Daly se tak hrát i na unixových strojích v textovém režimu bez grafiky.
Mudy jsem se zabýval někdy kolem let 1993-1995. Internet byl tehdy horká novinka, WWW se právě rodil. Asi nejvíc jsem hrál Midnight Sun, velmi propracovaný fantasy RPG mud. Jeden z mých kamarádů to dokonce dotáhl na nejvyšší level, načež se stal adminem a mohl skriptovat vlastní části MUDu. Tak se herní prostředí neustále rozrůstalo.
Poměrně zajímavou odrůdou MUDů byly MUSH - Multi User Shared Halucination. MUSH byly MUDy zaměřené na roleplaying. Nebylo cílem je hrát hardcore a levelovat (ačkoliv to hry také uměly), ale především potkávat se s ostatními hráči v zajímavém textovém prostředí a co nejlépe hrát svoji postavu. Hrozně zjednodušeně bych to přirovnal k textovým online The Sims, s tím, že pokročilejší hráči měli hodně mocné nástroje pro interakci s prostředím.
Hrál jsem nějakou chvíli Pern MUSH, hru založenou na známém fantasy cyklu Dragonriders of Pern od Anne McCaffrey (česky Drakeni z Pernu). Vzpomínám si, jak jsem se v Pern Mush zúčastnil jednoho mejdanu - sešlo se tam snad dvacet hráčů a rodili se tam noví draci. Hráči měli možnost získat vlastního draka. Mělo to neskutečnou atmosféru - pokud si vzpomínám, na mě se nedostalo, ale i tak to bylo neskutečné, jak hráči textově popisovali, co dělají a jaké mají pocity. Chování a reakce hráčů se fantasticky snoubily s texty generovanými MUSH enginem.
To všechno už je dávno pryč. Jakmile přišly první skutečné grafické MMORPG, bylo jasné, že MUDy převálcují. Je skvělé, že oba mé životí MUDy přežily dodneška - tady je Midnight Sun, tady je  Pern Mush. Dnes je to skutečně záležitost pro fajnšmekry a pamětníky.

Žádné komentáře:

Okomentovat